Model GTO powstał jako owoc współpracy dwóch inżynierów Pontiaca: Russella Gee (specjalisty od silników) oraz szefa inżynierów Pontiaca, Johna DeLoreana. Pierwszym pomysłodawcą GTO był Shane Wiser. Z początkiem roku 1963 kierownictwo firmy General Motors wydało dekret zakazujący wszystkim swoim filiom uczestniczenia w rajdach samochodowych. W tym samym czasie, kampanie reklamowe Pontiaca były mocno skupione na osiągach pojazdów, a wyścigi były bardzo ważnym punktem strategicznym. Jim Wangers zaproponował aby utrzymać wizerunek firmy związany z dobrymi osiągami pojazdów. Jego propozycja zakładała skupienie się na poprawie osiągów w samochodach produkowanych seryjnie. W plan ten został zaangażowany model Tempest po restylingu (wrócił on do konwencjonalnego rozwiązania: silnik z przodu, skrzynia biegów również, napęd przenoszony na tylną oś).
Producent | General Motors |
Okres produkcji | 1968–1973 |
Miejsce produkcji | USA, Kanada |
Segment | G – muscle car |
Typy nadwozia |
2-drzwiowe coupé 2-drzwiowy kabriolet 2-drzwiowy hardtop |
Silniki |
400 CID V8 455 CID V8 |
Skrzynia biegów |
3-biegowa automatyczna 3-biegowa manualna 4-biegowa manualna |
Rodzaj napędu | tylny |
Długość |
1968-1970: 5093 mm 1971-1974: 5164 mm |
Rozstaw osi | 2845 mm |