Pontiac GTO

Model GTO powstał jako owoc współpracy dwóch inżynierów Pontiaca: Russella Gee (specjalisty od silników) oraz szefa inżynierów Pontiaca, Johna DeLoreana. Pierwszym pomysłodawcą GTO był Shane Wiser. Z początkiem roku 1963 kierownictwo firmy General Motors wydało dekret zakazujący wszystkim swoim filiom uczestniczenia w rajdach samochodowych. W tym samym czasie, kampanie reklamowe Pontiaca były mocno skupione na osiągach pojazdów, a wyścigi były bardzo ważnym punktem strategicznym. Jim Wangers zaproponował aby utrzymać wizerunek firmy związany z dobrymi osiągami pojazdów. Jego propozycja zakładała skupienie się na poprawie osiągów w samochodach produkowanych seryjnie. W plan ten został zaangażowany model Tempest po restylingu (wrócił on do konwencjonalnego rozwiązania: silnik z przodu, skrzynia biegów również, napęd przenoszony na tylną oś).

Producent General Motors
Okres produkcji 1968–1973
Miejsce produkcji USA, Kanada
Segment G – muscle car
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy kabriolet
2-drzwiowy hardtop
Silniki 400 CID V8
455 CID V8
Skrzynia biegów 3-biegowa automatyczna
3-biegowa manualna
4-biegowa manualna
Rodzaj napędu tylny
Długość 1968-1970: 5093 mm
1971-1974: 5164 mm
Rozstaw osi 2845 mm